Thursday, September 16, 2010

HOT CROSS BUNS


BAHAN DOH ROTI :-)
250 g tepung roti
35 g gula halus
1/2 camca teh garam
1/2 camca besar susu tepung
1/8 camca teh serbuk kayu manis
1/2 camca teh bread improver (optional)
1/2 camca teh bread softerner (optional)
2 camca teh instant yeast (mauripan)
100 mk air suam
1 biji telur*
1 camca teh esen vanilla*(*disatukan dan kacau sedikit)
25 g mentega
70 g kismis
30 g halwa kulit limau (optional)

BAHAN PES :-)
30 g tepung gandum
3/4 camca besar minyak masak
30 ml air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan yeast dalam air suam, kacau rata dan biar berbuih. Sementara itu, satukan tepung roti, gula halus, garam, susu tepung, serbuk kulit kayu manis, bread improver/softerner dan bancuhan yeast dgn air suam tadi, gaul rata dan tambah telur dan terus mengadun hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang lembut dan anjal (uli kira2 20 minit, kalau guna tangan). Kemudian, campur kan kismis dan halwa kulit limau, adun hingga rata dalam doh roti. Bulat2kan doh, letak dalam bekas yang telah disapu sedikit minyak, tutup dengan plastik cling dan perap 45 minit - 1 jam, hingga naik. KAEDAH LAIN:- Satukan semua bahan doh roti dalam breadmaker, pilih setting untuk "doh" dan tekan "on", tunggu hingga siap.
  2. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara dan bahagikan kepada 12 bahagian sama besar, bulat2kan setiap doh tadi dan susun dalam dulang pembakar yang telah disapu dengan sedikit mentega. Biar ia naik selama 45 minit.
  3. Sementara itu, satukan bahan2 pes dan kacau rata hingga menjadi pes yang licin, biar kan sebentar. Masukkan pes tadi dalam beg plastik yang bersih dan gunting bucunya sedikit. Sapu roti tadi dengan telur kemudian paipkan cross (palang) pada atas setiap roti. Bakar dalam oven pasa suhu 190C selama 20 - 25 minit atau hingga kepeerangan. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan...

No comments:

Post a Comment